KRAKOWSKIE CENTRUM MUZYKI

FUNKCJA | |
Budynek użyteczności publicznej | |
LOKALIZACJA | |
Kraków, ul. Piastowska | |
INWESTOR | |
Agencja Rozwoju Miasta Krakowa | |
AUTOR | |
architekt Robert Kuzianik | |
WSPÓŁPRACA | |
architekci: Anna Socha, Karol Korycki, Iwona Loureiro, Magdalena Tofil, Andrzej Kwiatkowski |
STATUS |
Projekt konkursowy |
DATA |
2020 |
POWIERZCHNIA UŻYTKOWA |
10 652m² |
Teren inwestycji znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie krakowskich Błoń - największej w Europie łące w centrum miasta, jednej z najbardziej oryginalnych przestrzeni publicznych. To przedpole unikalnych widoków - na panoramę Starego Miasta oraz Zrąb Sowińca ze szczytem Sikornika, Wzgórzem św. Bronisławy i Kopcem Kościuszki. Położony w tej scenerii budynek zaprojektowano tak, by umożliwić jak najlepszą percepcję otoczenia.
Bryła nawiązuje do architektury modernistycznych obiektów użyteczności publicznej w pobliżu: „starego” stadionu Wisły, zespołu Stadionu Lekkoatletycznego czy Domu Sportu. Architekturę obiektu tworzy kolumnada zwieńczona od góry gzymsem, która konsekwentnie kształtuje wszystkie ściany zewnętrzne budynku, przez pionową artykulację podkreślając reprezentacyjny charakter budynku. Ekspresja całego założenia opiera się na geometrycznym porządku, oszczędności środków wyrazu, elegancji i szlachetności materiałów. Główną fasadę zdobi wykuta w kamieniu sentencja „Musica omnia est”.
Funkcjonalnie budynek podzielono na czytelne strefy: ogólnodostępne foyer z restauracją, księgarnią i sklepem muzycznym, strefę sal koncertowych, strefę muzyków z garderobami i salami prób oraz strefę dostaw. Główną salę koncertową - typu shoebox o kubaturze akustycznej ok. 14 400m³ - ulokowano na poziomie „-1”. Widownia sali - łącznie na 1 000 widzów - została podzielona na główne audytorium oraz balkon.
Obiekt od strony Błoń ukształtowano w formie amfiteatru, który stanowić ma przedłużenie przestrzeni publicznej, tworząc znakomite miejsce spotkań, podobnie jak schody Bazyliki Sacré-Cœur na Montmartre lub Grande Arche na la Defense w Paryżu.
Inspiracją dla wystroju wnętrz sali koncertowej była twórczość Stanisława Wyspiańskiego - stały sufit kasetonowy nawiązuje do motywów geometrycznych z kościoła Franciszkanów, a refleksyjne ekrany akustyczne nad sceną i ustroje rozpraszające na ścianach wykorzystują roślinne motywy z twórczości krakowskiego artysty.